i k l a n

Wednesday, April 25, 2012

Sepupu sepapat


Kalo nak sebut senarai sepupu memang aku surender sebab ramai sangat. Aku juz nak kongsi ceritera pasal dua orang sepupu aku nih. Dua-dua mempunyai persamaan iaitu berambut panjang. Cam aku citer dalam satu entri berkenaan rambut dulu, aku memang ada cita-cita nak berambut panjang sampai ke bahu. Kalo rambut depan tu kalo boleh hingga menutup mata. Tapi aku nak buat bukan sebab terpengaruh ngan diorang tapi itu apa yang lahir dari naluri diri. (tapi tak pernah pulak aku buat lagi rambut panjang gitu). Biasanya bila berambut panjang ni orang akan lebih fikir negatif.

Berbalik semula kepada kisah sepupu aku yang dua orang ni, kalo dilihat dari latar pendidikan masa sekolah memang diorang ni hebat sebab diorang bersekolah di sekolah bertaraf A. Sorang masuk sekolah sains dan sorang lagi sekolah menengah agama terpilih. Kalo cam aku ni tak leh nak lawan la sebab hanya sekolah kat sekolah kampung biasa jek. Tapi bila dah semakin dewasa ni lain pulak jadinya. Sorang tu dapat masuk UTP tapi belajar tak habis dan sorang lagi belajar setakat tahap diploma.

Kemudiaan apa yang berlaku, sorang tu keje freelance sebagai jurukamera dan jual barang cenderamata kat pulau. Pulau mana tu aku tak ingat. Yang sorang lagi pulak jadi penganggur terhormat. Ke hulu ke hilir ntah ke mana pun tak tahu. Tapi bukan itu perkara yang aku nak highlight.

Aku nak citer pasal keperibadian dua orang sepupu aku nih. Bila tengok kat fb, sorang ni lebih mendokong budaya bebas dan kebebasan. Sorang lagi macam bebas jugak tapi masih ada unsur ketuhanan. Semua tu aku boleh lihat dari setiap status update dan gambar yang di upload. Ye..walaupun kedua-duanya berambut panjang tapi keperibadian dalaman itu cukup berbeza. Mungkin hasil dari didikan sekolah agama yang sedikit sebanyak masih melekat dalam diri.

Jadi apa yang aku dapat rumuskan sedikit dari kisah dua sepupu aku tu adalah nilai pendidikan yang kita kejarkan hari ni sedikit sebanyak akan membentuk peribadi anak-anak bila dewasa. Jangan pernah berasa cukup dengan pembelajaran subjek agama di sekolah. Jangan pernah berasa cukup dengan buku-buku agama yang banyak kita belikan. Maka cukupkan lah mereka dengan nilai-nilai agama di rumah. Jadikanlah diri kita contoh yang diikut oleh anak. Ceritakan lah bagaimana sifat rasulullah saw yang perlu diikut sebagai panduan kita umat islam. Kalo tak tahu citer, korang beli jek buku kat kedai dan baca kat anak-anak. So korang pun dapat tau dan faham sambil memahamkan anak-anak sekali. Tapi kalo korang rasa tak leh blah buat camtu, korang bukak rancangan beragama kat tv cam motivasi pagi, tanyalah ustaz atau bersama ustaz Don atau nak senang bukak je TV Alhijrah. Banyak rancangan agama di situ. Pastu paksa anak-anak korang untuk tengok. Takpe kalo diorang tertido skali pun sebab segala input itu akan masuk dalam minda separa sedar. Dan kalo korang rajin sikit, korang bawak je gi dengar ceramah agama kat masjid. Tapi.....ceramah agama kat masjid sekarang ni banyak citer politik kepartian.

Tapi apa-apa pun janganlah pernah rasa cukup ilmu agama pada anak-anak. Sampai besar mana sekali pun anak-anak itu, tetaplah didik mereka dengan kaedah bersesuaian. Mungkin bila dah besar dan dok berjauhan, bila dia call, cubalah tanya “apa khabar iman muhsync sekarang ni?”. “Solat masih di awal waktu ker?”. Perghhh...sweetkan kalo mak kita tanya gitu

jap...apsal aku tetiba jadi penceramah keibubapaan pulak ni..!!

peserta kursus: sy ada satu soalan, berapa bilangan anak inchik muhsync?
Inchik muhsync: erhmm...anak sedara ada 13 orang, anak tekak ada satu, anak mata ada dua tapi anak sendiri belum ada sebab sy baru je lulus kursus kawen minggu lepas. Baru dapat sijil untuk kawen :D

No comments:

Related Posts with Thumbnails