i k l a n

Wednesday, May 2, 2012

Alasan


Dalam kehidupan ini memang jenuh dengan jutaan alasan. Sebab itu adanya pepatah “nak seribu daya, tak nak seribu dalih”

Bagi yang rasa dirinya nak berubah dan nak majukan diri ke depan lebih dari sekarang, maka adalah dinasihatkan untuk kita mula berubah. Antara perkara yang perlu diubah sekarang ini adalah cuba mengurangkan alasan terhadap diri.

Cuba sekarang ini kita sama-sama fikir apakah alasan-alasan yang sentiasa kita berikan bilamana kita nak bertindak untuk majukan diri. Cuba fikirkan dalam keadaan tenang. Senaraikan semua alasan tersebut sebanyak mungkin tanpa prejudis dan beralasan lagi. Jujurlah dengan diri kita untuk memajukan diri ke satu tahap yang lebih dari sekarang ini.

Setelah siap disenaraikan, cubalah baca setiap alasan tersebut dan mulai saat itu letakkan satu azam dan tekad di dalam diri untuk tidak lagi menggunakan alasan-alasan tersebut. tindakan selanjutnya adalah kira alasan yang disenaraikan. Berdasarkan alasan tersebut, ambil seketul batu yang bersaiz sederhana mewakili satu alasan. Jika ada sepuluh alasan maka anda perlu ada sepuluh batu.

Batu-batu tersebut hendaklah dibawa ke mana saja anda pergi. Segala aktiviti dari pagi sampai malam dan sehingga tidur pun perlu dibawa bersama. Ya..!! ia memang menyusahkan dan menyerabutkan. Tapi bagaimana kita masih boleh bertahan dengan alasan-alasan yang pelbagai itu sedangkan ia sangat menyusahkan dan menyerabutkan sama seperti anda perlu membawa batu-batu itu ke sana ke mari.

Jadi adakah kita suka menyimpan segala alasan tersebut atau mahu membuangnya? Saya yakin dan percaya kita semua mahu berubah dan mahu membuang alasan-alasan yang tidak sihat itu. Apa yang perlu dilakukan adalah tulis semula alasan-alasan tadi di atas sebuah papan lapis yang nipis. Setelah itu dengan tekad untuk berubah dan tidak mahu lagi batu-batu alasan itu menghantui diri kita, maka satu tekad yang kuat dan semangat baru, karate papan lapis tersebut sehingga patah.




Tahniah...kita telah mulakan suatu langkah baru dalam hidup. Gantikan alasan-alasan yang menyusahkan dan menyerabutkan tadi dengan alasan yang lebih sihat. Sebagai contoh boleh rujuk di bawah:

Tak minat -> aku harus cari minat baru. aku akan jadi kaya dengan buat kerja yang aku minat
Tak pandai -> aku harus belajar dan aku akan jadi pandai dan boleh mengajar orang lain pula
Banyak kerja -> aku kerja kerana aku pilih untuk kerja bukan sebab aku harus untuk bekerja
Takde duit -> aku harus jadi kaya kerana aku boleh menambah nilai untuk orang lain juga

Jadi alasan mana yang kita set dalam minda kita, begitulah yang kita lafazkan kemudian begitulah juga kita akan bertindak. 

coretan ini hasil dari pengalaman menjalani kursus berkaitan hukum law of attraction

No comments:

Related Posts with Thumbnails