i k l a n

Wednesday, May 2, 2012

Lagi lagi lagi lagi sambung belajar


Adakah sambung PhD ini merupakan satu trend juga untuk orang sekarang seperti mana terjadi untuk ijazah dan master. Biasanya bila kita tanya freshie kat U Diorang akan jawab sebab semua orang sambung belajar sekarang ni. Jadi memang benarlah ijazah dan master dah jadi trend. Kita boleh umpamakan sebegini, bilamana satu ketika muncul gaya tudung yuna, maka ramai yang tetiba golongan hawa yang bertudung seperti yuna. Bila ditanya sudah pasti jawabnya adalah gaya orang sekarang.

Aku banyak bertanya orang sekeliling tentang perspektif mereka tentang PhD. Bagi mereka sambung PhD itu adalah suatu peluang yang harus direbut. Juga perkara yang harus dicapai bilamana ada peluang. Ini kerana tidak ramai yang mendapat PhD diumur yang muda. Jadi bilamana masih lagi diusia muda maka usaha untuk merebutnya perlu direbut. Diusia muda ini tenaga masih lagi gagah, fikiran masih lagi kreatif, tanggungjawab pun tidak begitu besar lagi dan yang lebih penting adalah masa dan kesihatan yang agak terjamin (insyaAllah).

Jadi sekarang ni aku ngah menyiapkan proposal tajuk PhD aku. Kepada mereka-mereka yang masih lagi berfikir nak sambung belajar atau tidak. Aku cadangkan untuk korang baca entri dari keretamayat. Sungguh menarik weh. Membuatkan korang terfikir benar ke tidak fikiran korang tuh

Hepi reading...

No comments:

Related Posts with Thumbnails