i k l a n

Friday, May 25, 2012

jangan berjalan sambil bertelefon

pengalaman singkat bekerja disebuah kilang jepun memang banyak memberi pengalaman berharga. banyak ilmu yang telah memberi makna kepada hidup aku. selain itu juga, aku lihat betapa mereka ni pentingkan keselamatan untuk perkeja-pekerja diorang. yelah..kalo pekerja tu ditimpa kemalangan sudah tentu ia membawa musibah untuk kilang itu sendiri. jadi mereka begitu menjaga hal keselamatan. antara perkara keselamatan yang memang aku ingat adalah "JANGAN BERJALAN SAMBIL BERCAKAP DITELEFON".

akhir-akhir ini aku sering terserempak dengan manusia-manusia yang melintas jalan sambil bercakap-cakap ditelefon. bukan sekali, bukan dua kali malah berkali-kali dah. masalah bila kita berjalan sambil bercakap ditelefon akan menyebabkan kita hanya fokus pada pemanggil tersebut. sedangkan pada masa sama banyak lagi punca bahaya lain yang perlu kita fokuskan. kejadian yang aku alami, mereka melintas jalan secara semberono saje. macam tak sedar ada kereta yang tengah lalui jalan tersebut. (rasa dah lama hidup ke per..!!)

itu contoh di jalan raya, bagaimana pula bila berjalan sambil bercakap di telefon di tempat lain. contohnya di dalam bangunan, somtimes ia akan menyebabkan kita tak perasan adanya pintu kaca menyebabkan kita melanggar sahaja pintu tersebut, ataupun mungkin ada kawasan lantai yang licin menyebabkan kita lalu saja di kawasan situ dan terjatuh...adoiii... padam muka. kadang-kadang kita juga boleh melanggar orang lain yang sedang berjalan dari arah berlainan. kan parah tu..buat malu jek.

jadi...tuan-tuan dan puan-puan sekalian, elakkan lah berjalan sambil bercakap di telefon. sebaik mungkin berhenti sekejap dan habiskan percakapan sebelum menyambung kembali perjalanan tersebut. atau yang lagi best...carilah tempat duduk untuk berbual panjang. takde panggilan yang lebih penting selain dari panggilan ilahi. so tak perlu terhegeh-hegeh nak bergayut ditepi jalan dan di tempat-tempat yang sewaktu dengannya.

wasalam

1 comment:

Kolek Kecil said...

Bercakap sambil berjalan fenomena dah ni.

Related Posts with Thumbnails