i k l a n

Tuesday, June 26, 2012

baki umur yang kurang

owh hari ini besday aku

rupanya inilah kenangan bulan jun untuk tahun ini.
cukup hebat rasa pengalamannya.

alhamdulillah, sehingga saat menaip tulisan ni. badan dah bertambah sihat. tunggu untuk dapat pengesahan Dr je samada kuman yang ada dalam badan tu betul-betul hilang atau masih lagi wujud. aku confirmlah selalu berdoa agar kuman-kuman tu cepat mati dan keluar dari badan aku nih.

masa saat pertama kali kena sakit ni, memang lah cukup perit. bayangkan lah dengan takde selera nak makan, badan pulak lemah, kepala rasa nak pitam, darah pulak banyak yang keluar dari badan, terpaksa bangun untuk ke klinik, pada masa sama sempat lagi hantar urusan kerja kat pejabat. beberapa hari dalam keadaan begitu memang menyeksakan. memang ikutkan hati dah tak nak sakit lagi dah.

tapi sakit ni sebenarnya merupakan suatu nikmat. pertamanya bila sakit kita dapat rehat. nak tak nak memang kena rehatkan badan jugak walaupun masa tu kerja yang due dah bertimbun. lagi-lagi kalo dapat MC dari Dr pulak. memang heaven. tapi untuk aku sendiri, rehat or tido untuk 2,3 hari pertama memang boleh. tapi selanjutnya memang dah tak reti nak tido lama. kalo tido jugak akan menyebabkan sakit kepala. nak tak nak kena jugak menggunakan otak untuk berfikir. so dalam tempoh tu dah mula buat kerja apa yang patut walaupun masih lagi dalam cuti.


dalam keadaan yang tak bermaya dan lemah tu, aku tak reti untuk baring je. masa tu lah aku gunakan untuk beristighfar dan berzikir banyak-banyak. maklumlah, masa sakit ni badan memang lemah. berdiri solat pun dah tak tegap, kepala pun tak dapat fokus sangat pada bacaan. maka cara yang lain untuk ganti balik amalan solat tu adalah dengan cara aku beristighfar banyak-banyak. mohon diampunkan dosa ku. lagi pun sakit tu kan penghapus dosa. maka mintalah dengan Allah moga diampunkan segala dosa yang telah lalu. lagipun banyak dosa yang dibuat secara sengaja atau tak sengaja.


kekadang tu terfikir jugak, kenapalah aku tak sakit sampai kena tahan kat wad. barulah best sikit sebab dapat betol-betol rest dan baring je kejenyer. dah tu makanan pun ada orang hantar sampai depan mata (walaupun rasanya mungkin tak berapa sedap).tapi itulah, Allah menguji hambanya setimpal dengan kemampuan hambanya untuk terima. 


bila dah sihat ni, aku rasa cam takut pulak. masa sakit aritu, mulut ni tak lekang dari istighfar dan berzikir. sekarang ni asyik leka je. dah mula rasa diri ni jauh balik dengan Allah. sesungguhnya begitulah cara Allah sayang hambanya. diberikan sakit untuk hambanya dekat dan kembali kepadanya. tapi hambanya ini sering terleka dan mudah lupa.


Ya Allah ampunkan daku, atas segala dosaku, kesilapanku, keegoanku, ketidaksempurnaanku, ketidakupayaanku dalam menghadapi ujian kesenangan dunia yang sementara ini. terimalah taubatku ya allah. moga baki umur ku yang masih ada akan penuh dengan keberkatan. amin ya rab





No comments:

Related Posts with Thumbnails