i k l a n

Friday, June 29, 2012

doa dikala kesempitan hidup

sebenarnya takde idea apa-apa nak tulis hari ni

tapi aku cuba tulis juga

disebabkan takde idea sangat, jadi aku kongsi kisah yang aku dengar kat radio ikim.

kisahnya berlaku dalam tempoh aku sakit itu hari. satu hari tu aku kena ke klinik dada batu pahat. pendek citer...lepas rawatan aku terus balik ke kampus sebab nak kena hantar laporan kat pusat kesihatan universiti pulak. dalam perjalanan tu lah aku dengar satu ceramah dari sorang ustazah dalam slot usrati. nice giler sebab macam kena jek situasi tu dengan aku yang masih lagi lemah dek penangan kuman yang menyerang.

actually aku dengar dah separuh jalan slot tu. masa tu ustazah tu citer pasal nabi Yunus yang ditelan ikan akibat lari dari kaumnya yang tak mahu ikut ajakannya untuk menyembah Allah. sebagai balasan, nabi Yunus dihukum untuk berada di dalam perut ikan sehingga hari kiamat. tapi nabi Yunus tidak henti-henti membaca doa ni

لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنّى‏ كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ

La ilaha illa anta. Subhanaka inni kuntu minaz zolimin.

Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan engkau, ya Allah. Maha Suci engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim

dan hasil dari doa tersebut hukuman untuk nabi Yunus dipendekan kepada 7 hari saja. bayangkan lah keadaan dalam perut ikan yang begitu sempit dan dalam keadaan yang tak senang, resah dan gelisah itu nabi Yunus berdoa kepada Allah. dan Allah mengabulkannya.

apa yang dapat kita ambil dari kisah ini, kita juga digalakkan untuk mengamalkan doa tersebut disaat berada dalam kesempitan, resah dan gelisah. kalo nabi Yunus berdoa dikala kesempitan dalam perut ikan, kita juga boleh berdoa dengan doa itu dikala berada dalam keadaan kesempitan hidup.

ada tips dari bloggers lain yang mengatakan bahawa doa ini elok dibaca dikala dalam kesusahan tak kira apa pun. ada jugak yang amalkan doa ni masa dalam kesesakan lalulintas dan bermasalah untuk melintas, tetiba jalan boleh jadi cam lengang giler. tak kisahlah masalah apa pun, masalah hutang, kewangan, komunikasi dan macam2 masalah boleh diamalkan doa ni. tapi nanti xdelah korang doa terus jatuh duit dari langit tapi mungkin ada je jalan penyelesaiannya. senang kot doa ni. ada yang baca doa ni masa sujud terakhir dalam solat sunat hajat.

bagaimana nak amal? amalkan lah mengikut kemampuan masing-masing. boleh dijadikan zikir dan dibaca banyak-banyak. yang paling penting berserah diri sepenuhnya kepada Allah dan yakinlah yang Allah akan membantu kita. insyaAllah.

2 comments:

aarazak said...

tu citer nabi yunus la brader

Anonymous said...

insyaallah dengan izin Allah. Amin

Related Posts with Thumbnails