i k l a n

Thursday, July 12, 2012

lebih berharga dari emas

pasukan yang dapat emas kat olimpik akan dapat seketul emas 2 kg bersamaan dengan rm2juta

akhir-akhir ni ramai orang dok giler beli emas. tak dinafikan emas ni suatu komoditi yang menguntungkan untuk jangka masa panjang. dan emas ni juga menjadi lambang kekayaan dan kemewahan. namun ada komoditi yang lebih berharga dari emas.

aku nak share satu kisah yang aku baca kat satu blog ni. tapi aku tak ingat blog mana. dan aku tak ingat detail berkenaan kisah tersebut. kisah itu berlaku di zaman saidina umar menjadi khalifah. suatu hari saidina umar duduk dalam sebuah rumah bersama dengan beberapa sahabat yang lain. sambil duduk tu saidina umat bertanya "apakah pengharapan kamu bila melihat rumah ini?'

jawab seorang sahabat "aku mengharapkan rumah ini akan penuh dengan ketulan emas, nanti aku akan jualkannya dan gunakan untuk berjihad di jalan Allah".

sekali lagi umat bertanya soalan yang sama "apakah pengharapan kamu bila melihat rumah ini?"


jawab seorang sahabat lagi "aku mengharapkan rumah ini penuh dengan intan dan permata. nanti aku akan jual dan gunakan untuk berjihad di jalan Allah"


buat ke sekelian kalinya, saidina umar bertanya lagi soalan yang sama "apakah pengharapan kamu bila melihat rumah ini?"


kali ini sahabat-sahabatnya menjawab "apa lagi pengharapan yang kami ada dan apa pula pengharapan kamu wahai umar?"


lantas saidina umar menjawab "aku mengharapkan rumah ini akan penuh dengan PEMUDA-PEMUDA yang CINTAKAN ALLAH DAN RASULNYA melebihi cintanya kepada seluruh isi alam semesta dan sanggup berjihad di jalan ALLAH swt"

dari jawapan itu kita dapat lihat bahawa ada perkara yang lebih berharga dari emas, intan dan permata yakni adanya pemuda pemudi yang cintakan allah dan rasulnya. sebab pemuda pemudi yang cintakan allah dan rasulnya adalah orang-orang yang akan membawa kekayaan yang melebihi emas dan permata. orang cintakan allah dan rasulnya akan bekerja sehabis baek kerana allah. dan di situ wujudnya unsur keberkatan. dan dari situlah juga akan dipermudahkan rezeki dan diperkayakan rezekinya dengan perkara yang halal.

akhir kalam

kalo korang adalah pemuda/i maka menjadi tanggungjawab korang untuk menjadi pemuda/i yang cintakan allah dan rasulnya melebihi cintanya kepada dunia

kalo korang sebagai orang dewasa (dah berusia lanjut kot) dan mempunyai anak, maka menjadi tanggungjawab untuk korang mendidik anak menjadi pemuda/i yang cintakan allah dan rasulnya melebihi cintanya kepada dunia


kalo korang ni macam aku yakni seorang pemuda yang dewasa tapi masih belum ada anak, adalah menjadi tanggungjawab untuk aku menjadi pemuda yang cintakan allah dan rasulnya melebihi cintanya aku terhadap dunia dan adalah menjadi tanggungjawab untuk aku mengajak pemuda/i lain untuk sama-sama menjadi pemuda/i yang cintakan allah dan rasulnya melebihi cintanya kepada dunia (perghh...sesak nafas sebab baca dengan satu nafas..!!)

nak kaya, mari kita berjaya, perlu ada usaha, antara usaha adalah dengan menegakkan agama allah swt di muka bumi ini

wallahu'alam

No comments:

Related Posts with Thumbnails