i k l a n

Tuesday, July 3, 2012

rezeki, ilmu dan keje

rezeki kita Allah yang tentukan dan telah ditentukan sebelum kita lahir ke dunia lagi

namun semuanya boleh berubah dengan doa

pagi ni ada appointment ngan Dr kat bandar batu pahat. tapi aku keluar rumah seawal 7.25 pagi. sebab aku target untuk dengar slot motivasi pagi bersama ustaz ebit liew kat dalam kereta. dan lagi satu sebab utama adalah nak sampai rumah sahabat aku jam 8 pagi untuk satu urusan. dalam perjalanan tu aku sempat dengar lah DJ radio ni berceloteh tajuk perbincangan pagi tentang graduan boleh memohon jawatan yang bertaraf spm. dipendekkan citer ramai lah yang menelefon memberi pendapat. ada yang setuju dan ada yang tak setuju. biasanya yang tak setuju ni geng yang bertaraf spm dan memang dia keje bahagian yang melibatkan jawatan bertaraf spm. katanya kalo graduan yang amik job tu nanti dia akan berlagak sebab diorang ada degree walaupun baru masuk keje. bagi yang ada ijazah pulak amat menyokong dasar baru tu sebab ia membantu graduan ni dari dok menganggur saja.

bagi aku pulak, bagus jugak peluang pekerjaan ni dibuka untuk semua lapisan masyarakat tanpa mengira kelayakan. barulah orang kita ni akan berebut-berebut untuk sambung belajar. kalo tak sekarang ni budak-budak yang habis spm tu kekadang dah tak nak sambung belajar sebabnya dah layak untuk kerja. jadi bila peluang ini dibuka, maka tempat diorang confirm akan diisi oleh calon yang ada kelayakan diploma atau ijazah. dan ini secara tidak langsung dapat menggalakkan masyarakat kita untuk tampil lebih berilmu bukan sekadar belajar untuk dapat keje. at least bila kita dah ditahap negara maju (kononnya menjelang 2020) nnt, kerani yang dok kat kaunter tu ada ijazah beb. baru ada kelass gitu.

bagi geng-geng aku sekarang ni, diorang dok tengah pening samada nak keje or nak sambung phd. diorang dok risau jugak, nnt dah sambung phd tapi takde keje jugak. tapi bagi aku benda ni senang je. selagi kita berpegang pada prinsip "rezeki itu allah yang tentukan", maka kita tak perlulah risau. yang penting kita fokuskan kepada usaha untuk sambung phd sampai habis. bila dah habis nanti kita tengoklah rezeki allah nak bagi camne...wallahualam

No comments:

Related Posts with Thumbnails