i k l a n

Saturday, January 5, 2013

hakikat dari sebaris lafaz

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang


Agak sudah lama tidak menulis. Entri untuk kronologi pernikahan tu pun agak lama ambil masa untuk disiapkan lantaran beberapa urusan segera yang perlu dilangsaikan. Hari ini aku cuba rungkaikan beberapa persoalan dari rakan-rakan tentang hakikat sebenar yang kami perlu tempuhi dalam membina sebuah ikatan yang sah.

"Waahhhh mudahnya"
inilah reaksi rakan, kenalan dan sahabat handai bila mendengar bagaimana kami bernikah. Sekali dengar memanglah mudah, realiti yang kami lalui tidaklah semudah kami bercerita. Maklumlah bila bercerita ni biasanya tidak semua bahagian dimasukkan. Bak kata isteri semasa dalam proses seminggu mengurus pernikahan kami "memang kita nak permudahkan, tapi yang mudah tu tidaklah semudah seperti sangkaan kita". Namun kami sangat bersyukur, segalanya tetap mudah sebenarnya atas rahmat dan kasih sayang Allah.

Bila dibuat fact finding balik,
Kami berkenalan dengan memohon restu dan petunjuk dari Allah. Yakni melalui istikharah. 
Kemudian kami juga meminta restu dan pendapat kaum keluarga terutamanya IBU dan AYAH. 
Setelah mendapat restu keluarga, barulah kami berhubung. Itu pun atas dasar untuk berbincang tentang perancangan dan membuat penetapan bersama. (Boleh rujuk semula entri Kronologi perkahwinan)

Alhamdulillah, dengan restu dan petunjuk Allah serta restu dan pendapat Keluarga segala urusan kami menjadi lebih mudah. 

Sebenarnya entri ini ditulis bilamana kami (Aku dan Isteri) kerap kali menjadi bahan rujuk dari adik-adik yang memohon pendapat tentang masalah masing-masing tentang nikah kawen. Terutamanya masalah keluarga tak restu.

Persoalan yang biasa aku ungkit kembali adalah, adakah kalian mendapat restu Allah sebelum membuat keputusan untuk menjalin hubungan? Kalian membuat keputusan sendiri untuk menjalin hubungan tanpa meminta restu (petunjuk) Allah dan tanpa juga restu Ibu Ayah dan kalian nak menyalahkan Ibu Ayah yang tidak memberi restu setelah hubungan itu berlarutan lama?

Aku melihat kepada kesilapan kita dalam memilih konsep hidup adalah punca utama. Ramai orang tahu tentang halal haram hukum agama tapi tak ramai yang rasa peri penting untuk diikut dan dipatuhi. Aku teringat kata-kata tegas Naqib usrah kami kepada salah seorang ahli usrah kami yang terlibat dalam cinta sebelum nikah, katanya "Syeikh, enta balik lepas ni enta bincang dengan girlfriend enta bila nak nikah secepat mungkin. Kalo lambat lagi enta kena putuskan dulu hubungan cinta enta. Ana sebenarnya takut enta kena kafarah dosa cinta enta tu kemudian hari. Kalaupun enta memang bernikah dengan dia lepas ni, ana risau enta akan terima kafarah yang mungkin menyebabkan rumahtangga enta nanti bergolak sampai nak bercerai berai, nauzubillah"

Kata-kata itu sungguh menusuk hati aku sebenarnya ketika itu. Ye lah siapa yang tak pernah buat silap. Langkah terbaek tinggalkan dosa tersebut dan mulakan langkah yang baru ke arah mencari redha Allah. Bila difikir balik dan dilihat orang sekeliling aku sendiri, telah berapa ramai rakan-rakan sebaya aku yang dah jadi janda dan duda muda. Ada yang ada anak 2,3 orang pun boleh bercerai dalam usia muda. Sangat menggerunkan. Apatah lagi usia rumahtangga aku sendiri yang baru menginjak bulan. Nauzubillah dari segala hal tersebut. 

apa pun, aku nak katakan...sila pastikan hakikat dari sebaris lafaz ijab dan qabul itu penuh terisi dengan rasa kesediaan bertanggungjawab beserta restu Allah dan IbuAyah demi mencapai Redha Ilahi.

Hakikat dari sebaris lafaz itu, terkandung sejuta hikmah, berserta berjuta lagi kebaikan dan ibadat yang tidak ada bagi yang belum bernikah. 

ohhh...penulisan aku hari ini agak tegas pulak rasanya

hakikat adalah realiti

No comments:

Related Posts with Thumbnails