i k l a n

Monday, June 1, 2009

Menolak mitos pelaburan unit amanah

assalamualaikum wbt...

hye kawan2...ari ni aku terjumpa satu artikel bagus utk kite sama2 kongsi berkenaan dgn unit amanah. so bacalah artikel di bawah ni. kalo ada yg nak tanya lagi pasal "unit amanah" leh contact aku coz aku ni salah seorg perunding unit amanah jugak. semuanya FOC "free of charge"...

ADA beberapa salah anggap yang patut diketahui oleh pelabur saham amanah, termasuk tujuh mitos biasa dalam pelaburan unit saham berkenaan.
Masa paling baik untuk melabur ialah ketika pengagihan pendapatan dan pecahan unit hampir hendak diumumkan.

Tidak benar. Pecahan unit akan meningkatkan jumlah unit dalam dana terbabit. Contohnya, pelaburan anda dalam suatu dana berharga RM1 seunit dan anda melabur RM1,000 bagi 1,000 unit. Dana itu kemudian melaksanakan pecahan unit sebanyak satu unit bagi setiap satu unit yang anda miliki (pecahan unit satu-untuk-satu). Selepas itu, anda memiliki 2,000 unit. Bagaimanapun, unit tambahan itu tidak menaikkan nilai pelaburan anda kepada RM2,000. Nilainya kekal RM1,000 kerana unit tambahan itu sebenarnya mengurangkan nilai unit anda daripada RM1 kepada RM0.50 (RM1,000 dibahagi dengan 2,000 unit). Pengagihan pendapatan itu tidak akan menaikkan nilai unit anda kepada RM1.05. Justeru, melabur sebelum bayaran pengagihan pendapatan atau pecahan unit diumumkan bukanlah cara untuk mendapat keuntungan segera.

Sentiasa pilih dana yang dahulunya memberikan anda pulangan tinggi.

Tidak benar. Prestasi lalu tidak menggambarkan prestasi masa akan datang. Pelabur tidak harus melihat kepada rekod prestasi lalu untuk meramalkan prospek akan datang. Kaji strategi pelaburan dan pengagihan aset dana terbabit untuk memantapkan keputusan pelaburan anda.
Semua dana unit amanah sama. Tidak benar. Terdapat pelbagai dana dengan kategori dan matlamat pelaburan yang berbeza-beza. Setiap satu mempunyai ciri dan elemen risiko yang berbeza. Pelabur mesti membaca prospektus dana untuk mempelajari dana terbabit dan harus menimbangkan untuk memilih dana yang sejajar dengan keperluan pelaburan dan profil risiko mereka.
Pulangannya hanyalah berdasarkan pengagihan pendapatan.

Tidak benar. Pelabur boleh mengukur prestasi pelaburan mereka dalam unit amanah melalui pelbagai cara. Ia lazimnya meliputi pengiraan untung modal atau jumlah pengagihan pendapatan yang diterima daripada dana. Bagaimanapun, kaedah paling berkesan dalam mengukur prestasi ialah dengan memasukkan kedua-duanya sekali.
Unit amanah ialah akaun simpanan dan bebas daripada risiko. Tidak benar. Pelaburan dalam unit amanah tidak sama dengan menyimpan wang anda dalam akaun simpanan. Ini disebabkan pelaburan anda terdedah kepada risiko dan anda mungkin menanggung kerugian disebabkan oleh risiko terbabit.
Percaya kepada hanya satu syarikat pengurusan.

Tidak benar. Bukan semua dana daripada syarikat pengurusan yang sama memberikan prestasi atau pulangan yang sama kerana dana itu mungkin mempunyai matlamat pelaburan yang berbeza dan kerana itu, mempunyai elemen risiko dan pendedahan yang berlainan. Bergantung kepada keadaan pasaran, setiap dana mempunyai prestasi berlainan walaupun syarikat pengurusan yang sama menguruskannya.
Kata-kata ejen anda semuanya benar.

Tidak benar. Sentiasa semak apa saja yang dikatakan oleh ejen anda. Jika anda tidak jelas atau merasakan bahawa apa yang dikatakannya itu terlalu sukar untuk dipercayai, kemukakan seberapa banyak soalan yang anda mahu. Pada masa sama, buat kajian dan dapatkan sebanyak mana maklumat yang boleh untuk membantu anda membuat keputusan yang bermaklumat. Jangan melabur sehingga anda puas hati dengan maklumat yang diberikan kepada anda. Ingatlah bahawa anda yang sebenarnya bertanggungjawab ke atas keputusan pelaburan yang anda lakukan dan bukannya ejen anda.

Artikel ini disediakan oleh Securities Industry Development Corporation (SIDC). Sila layari laman web Pelabur Malaysia, www.min.com.my untuk mendapatkan tip pelaburan bijak.

sumber: berita harian online (ekonomi) 08 n0vember 2oo8

no contact aku:
0177337842 / 0197317789
m.muhsein@gmail.com

No comments:

Related Posts with Thumbnails