i k l a n

Sunday, April 24, 2011

TERASA HATI


Dalam perniagaan kita perlu hindarkan diri dari mudah terasa hati. Terasa hati dengan business partner, terasa hati dengan leader, terasa hati dengan client..?? Bila kita terasa hati secara tidak sedar kita telah meletakkan elemen emosi ditahap yang tinggi. Bila emosi ditahap yang tinggi maka kewarasan dan rasional akan jadi rendah. Maka dalam keadaan tersebut segala apa yang kita putuskan atau segala tindakan kita adalah berdasarkan emosi semata-mata. Serius ini merupakan suatu yang agak tidak baik kepada perniagaan kita nanti.

Contoh kita terasa hati dengan business partner dan kita membuat keputusan untuk berpisah dan memulakan perniagaan yang lain. Ia merupakan suatu keadaan merugikan dari sudut masa dan tenaga serta WANG..!! business yang sedia ada sudah pun berjalan dan sudah banyak masa, tenaga dan wang dicurahkan untuk membina business tersebut. Jika keputusan untuk berpisah adalah kerana alasan terasa hati maka ia suatu keputusan yang teruk dan tidak berbaloi sama sekali.

Terasa hati dengan leader yang terlalu banyak menekan, tidak menjaga hati dan perasaan kita dan memberi kerja atau terlalu membuat follow up gerak kerja kita sehinggakan kita amik keputusan untuk quit dari business tersebut. Ia juga suatu yang amat tidak berbaloi atas alasan terasa hati. Sepatutnya fikirlah yang positif yang leader tersebut adalah pembantu untuk kita sentiasa bersedia dan sentiasa dalam potensi yang bagus dan cemerlang. Jika kita quit kita akan kehilangan orang yang sentiasa ambil tahu tentang performance kerja kita, orang yang memantau hasil kerja kita dan orang yang mendorong kita untuk sentiasa berjaya..!!

Terasa hati dengan client..!!! ini suatu perkara yang amat-amat tidak patut. Client itukan sumber kepada pendapatan business kita. Sebagai contoh, seorang tukang masak tidak puas hati dengan pelanggan kedai yang asyik nak cepat lalu memasak makanan pelanggan tersebut dengan ala kadar dan bila di makan memang tak sedap. Lalu pelanggan tersebut akan kecewa dan tidak akan datang lagi ke kedai tersebut dan akan jadi lagi teruk bila dia menceritakan kisah tersebut kepada orang lain. Jadi siapa yang rugi..!!!

Siapa yang nak rugi dalam perniagaan??
Sudah tentu jawapan tiada seorang pun yang nak rugi. Jadi elakkan dari TERASA HATI menguasai diri. Letakkanlah elemen profesional dan etika kerja ditahap tertinggi dan diberi priority yang lebih. InsyaAllah jika orang puas hati dengan kita suatu hari nanti orang akan membeli atau membayar perkhidmatan kita tersebut bukanlah disebabkan produk yang kita bawa tapi mereka membeli sebab KITA yang jual..!!!

p/s: pertimbangkan juga soal humanity dalam menjalinkan perhubungan dengan semua samada client, leader atau partner kita :D

No comments:

Related Posts with Thumbnails