i k l a n

Friday, July 8, 2011

simpan


"sape yang tak nak simpan duit. tapi kau tahulah hidup kat KL ni kan. gaji pun ciput jek. nak beli barang keperluan rumah lagi. bayar bil air, letrik, telefon, astro. sewa rumah pun mahal. pastu aku hantar duit kat mak ayah kat kampung. itu perkara yang wajib aku lakukan"

ini antara respon bila aku bertanya tentang duit simpanan kepada kawan-kawan. biasanya aku akan senyum dan terus tersenyum. kemudian aku jawab camni

"tahniah sebab ko ada bg duit kat mak ayah di kampung. itu je yang aku boleh puji tapi apa yang ko katakan tu adalah perkara biasa dan memang itulah jawapan yang aku dapat bila tanya tentang simpan duit. sekarang ni adakah ko masih nak macam tu atau ko nak berubah dan dapat simpan duit dan yang lebih penting adalah ko akan achieve financial freedom. kalo ko mahu dan setuju aku akan cuba bantu dan guide ko"

apa yang berlaku adalah kita tidak ada tabiat menyimpan duit. apa yang kita lakukan adalah dpt duit atau gaji terus fikir pasal hutang, bil, sewa dan barang keperluan. kita tidak pernah fikir tentang simpan dulu kemudian baru fikir untuk perkara2 lain. point utama kat sini adalah bila dapat duit atau gaji SIMPAN UNTUK DIRI SENDIRI DULU = I PAY FOR MYSELF 1ST

berapa banyak nak simpan?
kalo ikut petua pakar at least 10% dari duit atau gaji yang kita dapat perlu disimpan. namun agak susah untuk orang yang tak biasa menyimpan untuk laksanakan perkara ni. jadi keperluan utama untuk diorang adalah belajar menyimpan terlebih dahulu.

belajar menyimpan
pertama sekali cuba create satu tabung. tak kisahlah guna botol ker, kotak, tin, buluh, atau apa-apa material sekalipun untuk dijadikan tabung. pada tabung tersebut sila tulis "financial freedom fund". matlamat yang perlu dicapai adalah menyimpan duit sehingga rm1000. apa yang perlu anda lakukan adalah menyimpan duit setiap hari. ingat SETIAP HARI. simpanlah walaupun sepuluh sen. jumlah untuk disimpan tidak perlu diutamakan. yang utama adalah anda perlu menyimpan SETIAP HARI. kemudian anda perlu catat jumlah simpanan anda setiap bulan. lagi bagus jika anda dapat pastikan jumlah simpanan duit anda semakin meningkat untuk bulan yang seterusnya. jika ia semakin meningkat maka itu merupakan suatu pencapaian untuk diri anda sendiri. ingat matlamat anda menyimpan adalah untuk mengumpul duit sehingga rm1000. bila dah cukup rm1000 anda perlu lakukan langkah seterusnya. langkah seterusnya akan sy ceritakan pada entri selepas ini.

ingat: duit yang telah anda masukkan dalam "financial freedom fund" tidak boleh digunakan. jika anda ambil atau guna duit dalam tabung tersebut bermakna anda telah mengkhianati diri anda sendiri. so boleh lupakan cita-cita untuk achieve financial freedom.

selamat beramal

Rich people have their money work hard for them. Poor people work hard for their money.

Rich people see every dollar as a "seed" that can be planted to earn a hundred more dollars, which can then be re-planted to earn a thousand more dollars.

1 comment:

Anonymous said...

Bila dapat gaji hujung bulan je.. aku selalu masuk tabung-tabung kedai (shopping), tabung kedai makan dan sebagainya..

Pasal aku gembira bila mengkayakan orang lain..

Huhuh, betapa mulianya hati aku..


Yang jahil,
Insan misteri

Related Posts with Thumbnails