i k l a n

Friday, July 8, 2011

i pay for my self first


petua untuk mendapat kebebasan kewangan adalah “saya bayar untuk diri sendiri dulu”. Itulah petua yang makin kerap kita dengar hari ini namun susah untuk dilaksanakan. Bukan sebab susah sangat pun. Namun sebab kita telah terbiasa dengan keadaan settlekan bil-bil, hutang, beli belah barang keperluan dan duit yang lebih baru disimpan. Itupun kalau ada lebih. Situasi biasa berlaku adalah sebelum cukup bulan duit dah kering. Apatah lagi nak menyimpan. Baru-baru ni aku sertai seminar “millionaire mind intensive seminar” di PWTC. 3 hari suntuk berada di sana. Aktiviti dari jam 8 pagi sampai 10 malam. Dalam seminar tu pun ada menyatakan tentang prinsip “i pay for my self first”. So kalo korang rasa susah sangat nak menyimpan duit atau membayar untuk diri sendiri dulu, xusahlah bercita-cita nak jadik jutawan. Bunyi cam negative statementkan. Tapi itu lah hakikat.

Cuba kita tengok kepada suatu sudut yang lain. Konsep my self first ni pun ada dalam kita berdoa atau dalam kita memberi nasihat. Setiap kali berdoa tu berdoalah untuk diri sendiri dulu barulah berdoa untuk orang lain. Begitu juga bila memberi nasihat. Bagi nasihat untuk diri sendiri dulu baru niat untuk dikongsi kepada orang lain. So janganlah janggal sangat nak buat sesuatu untuk diri sendiri.

Susah nak disiplin?
Memanglah susah sebab tak pernah nak mula. Kalau nak naik tangga sekali pun kena pijak anak tangga satu per satu baru leh sampai atas. Kalo susah jugak, ada kaedah lain untuk disiplinkan. Salah satunya adalah membuat autodebit ke dalam akaun yang memang susah untuk dikeluarkan. Sebagai contoh simpanlah di dalam akaun unit amanah. Untuk keluarkan kena amik masa 7 hari untuk proses. So selamat lah duit kita.

No comments:

Related Posts with Thumbnails