i k l a n

Tuesday, March 22, 2011

dunia Research



Hari ini aku nak share tentang dunia research pulak. Dunia research dalam bidang akademik memang tak boleh lari dari conference (seminar atau persidangan). Tujuan hadir ke mana-mana persidangan adalah samada untuk hadir sebagai observer atau sebagai presenter. kalo observer biasanya kita hadir untuk mendapatkan maklumat terkini hasil-hasil research orang lain. kalo sebagai presenter pula biasanya untuk share hasil research kita dengan researcher yang lain. selain itu ia juga bertujuan untuk kita menambahbaik kajian tersebut. mungkin masa pembentangan dilakukan kita akan mendapat komen atau soalan-soalan yang memberi idea untuk kita tambahbaek hasil penyelidikan tersebut. sebenarnya faedah lain yang kita perolehi bila kita membentangkan hasil penyelidikan ini adalah status kajian kita boleh digambarkan sebagai lebih berkualiti. disamping itu jika berlaku clash penyelidikan yang sama antara individu berlainan maka siapa yang terlebih dahulu menghantar kajian mereka dalam mana-mana conference maka individu itulah yang layak dan berhak untuk mendapatkan hak kajian tersebut. jadi ia merupakan kaedah untuk memastikan tiada orang boleh menciplak kajian kita yang sedang berlangsung.

Berkenaan dengan conference ni juga, terdapat pelbagai jenis samada bertaraf national atau international. pengalaman aku yang setahun jagung dalam dunia research ni menunjukkan conference yang bertaraf national agak kurang gah jika dibandingkan dengan international. bezanya antara dua jenis conference tersebut adalah hadirin yang hadir dalam conference tersebut. jika mahukan suatu feedback yang bagus sebaiknya sertailah conference yang bertaraf international. tapi jika mahu atau baru mencari pengalaman, conference bertarat national adalah tempat yang sesuai.

COnference berlangsung cukup simple. hanya ada sesi pembentangan yang dijalankan dalam sesebuah bilik selain dari keynote lecture dari speaker yang hebat. masa keynote speaker ni memang dibuat secara umum. bagi presenter yang kecik-kecik ni akan membentangkan kajian diorang dalam bilik-bilik yang ditentukan. dalam bilik tersebut sesiapa sahaja boleh hadir melihat pembentangan yang berlangsung disamping boleh juga bertanyakan soalan. pengalaman aku sebagai presenter amat mendebarkan sebabnya kita tidak tahu siapa ataupun apakah status individu-individu yang hadir dalam bilik tersebut. mungkin bertaraf prof, pHD ataupun expert dalam bidang kita. semua tu kita tidak tahu melainkan jika mereka memperkenalkan diri mereka. jika kita hadir sebagai peserta atau observer kita boleh memilih untuk masuk sahaja mana-mana bilik yang kita suka untuk mendengar pembentangan yang berlangsung. biasanya ada beratus tajuk dalam satu-satu conference. so kita pilihlah tajuk dan masuklah bilik yang ditentukan mengikut masa yang ditetapkan.

untuk menjadi peserta dalam mana-mana conference perlulah membayar yuran penyertaan. yurannya bolehlah dikatakan mahal sebab biasanya berjumlah rm800 dan ke atas. tapi dari segi dunia research bayaran rm800 tu standard biasa sahaja. kalo dibandingkan dengan nilai keilmuan yang ada memang rm800 tu tiada apa-apa. cuma persoalannya sejauh mana hadirin yang hadir memanfaatkan conference yang sedang berlangsung atau pergi makan angin sahaja.

p/s: gambar di atas adalah conference terkini yang bakal berlangsung. sesape yang berminat boleh lawati link ini. bidang yang terlibat dalam conference tersebut adalah Fluid Mechanics, Heat Transfer, Thermodynamics and Thermal Engineering...ada bran..!!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails