i k l a n

Monday, February 14, 2011

sinki unik dan pembersihan hati

hari ini nak kongsi gambar sinki yang unik..nikmati...









dicedok dari http://www.esempoi.com/design/9-rekabentuk-sinki-yang-kreatif/

beberapa hari lepas aku telah bertungkus lumus membersihkan sinki dalam bilik air kat rumah sewa. disebabkan kesibukan aku sejak kebelakangan ini memang aku dh tak bersihkan sinki tu selama 2 minggu. jadi satu hari tu aku berkesempatan untuk bersihkan balik sinki tu setelah tengok adanya bintik-bintik hitam yang telah menodai kesucian dan keputihan sinki tersebut. punyalah susah aku nak tanggalkan kesan kotoran tersebut. itu baru 2 minggu tak bersihkan. kalolah sebulan..? setahun..?

sambil-sambil dok gosok sinki tu aku terfikir satu perkara tentang pembersihan hati. mengambil iktibar dari sinki tu, aku lihat sinki pun kita nak kena basuh setiap minggu atau setiap hari agar ia sentiasa putih dan bersih. apatah lagi hati kita ini. aku terfikir kalolah hati kita ni tak selalu dibersihkan tentu ia pun akan menjadi hitam dan amat susah nak dibersihkan lagi. camne nak bersihkan hati? cubalah korang amik buku dan baca or cubalah tanya pakcik google. antara yang aku boleh kongsi adalah sentiasa memaafkan orang, sentiasa bertaubat, sentiasa berzikir dan lain-lain lagi.

selain itu, kalo kita lihat proses pembersihan itu hendaklah sentiasa dilakukan. atau paling tidak dilakukan secara berkala. begitulah juga dengan proses pembersihan hati. terbaek adalah setiap masa membersihkan hati ini tidak kira masa, tempat, ruang ataupun waktu.

p/s:
mengambil iktibar satu lawak masa mendengar ceramah beberapa hari lepas:
"malulah dengan syaitan sikit..mereka tak pernah pencen dari menghasut manusia melakukan kejahatan tapi manusia pula asyik nak pencen saja dari melakukan kebaikan. sedangkan ganjaran yang kita dapat adalah syurga dan syaitan pula adalah neraka"
renung, tenung dan bertindaklah sekarang..!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails